Home Świat Usługa kolejowa Warri-Itakpe, katastrofa czekająca na zaistnienie

Usługa kolejowa Warri-Itakpe, katastrofa czekająca na zaistnienie

31
0


Pasażerowie korzystający z trasy Warri-Itakpe Train Service (WITS) mogą spodziewać się zakończenia obsługi pociągów na tej trasie. Ostatnie wydarzenia, zagrażające bezpieczeństwu pasażerów, wskazują, że obsługa pociągów na tej trasie może zostać zakończona.

Przypomnijmy, że linia kolejowa Warri-Itakpe, 326-kilometrowa linia kolejowa, została zainaugurowana przez Muhammadu Buhari jako prezydenta Nigerii we wrześniu 2020 r. Jednak komercyjny transport pasażerów rozpoczął się dopiero w październiku 2020 r.

Linia kolejowa Warri-Itakpe, która biegnie od Ujevwu w stanie Delta przez Edo i Ajaokuta i kończy się w Itakpe w stanie Kogi, została pomyślana ponad 30 lat temu. Linia kolejowa została pomyślana, aby połączyć nigeryjskie kopalnie rudy żelaza w Itakpe i Ajaokuta oraz pas produkcji stali w Aladja w stanie Delta.

Od momentu uruchomienia pełnej działalności komercyjnej tory kolejowe były regularnie dewastowane przez wandali, a pociągi kilkakrotnie wykolejały się.

W sierpniu 2023 r. zarząd Nigeryjskiej Korporacji Kolejowej (NRC) ogłosił zawieszenie systemu WITS w wyniku wykolejenia na stacji Ajaokuta.

Wcześniej, w styczniu 2023 r., około 148 pasażerów i 38 członków załogi uniknęło śmierci w wyniku wykolejenia pociągu w lesie Kogi. Ruch pociągów zawieszono na około 3 miesiące do kwietnia 2023 r.

W niedawnym wydarzeniu ustalono, że pociąg obsługujący trasę WITS wykoleił się ponownie w czwartek 4 lipca 2024 r. Wszyscy pasażerowie i członkowie załogi dotarli bezpiecznie do swoich miejsc docelowych. Pomimo że wykolejenie zostało określone jako nieznaczne, ruch pociągów na tej trasie został zawieszony do odwołania.

NRC nie wydało jeszcze oficjalnego oświadczenia w sprawie wykolejenia. Jednak źródło w Corporation, które odmówiło podania nazwiska, ujawniło, że trwają prace nad przywróceniem normalnego ruchu na uszkodzonym torze.

Tymczasem, jako częsty pasażer pociągu, jadąc w środę 3 lipca 2024 r. pociągiem z Ujevwu do Itakpe, miałem serce w zębach, gdy pociąg zachwiał się na torach w kilku miejscach; jednym z nich był szczyt przeprawy przez dolinę.

Jadąc pociągiem w środę, coś mi powiedziało, że Warri-Itakpe Train Service to katastrofa czekająca na zaistnienie. Pasażerowie w podróży zgłaszali, że pociąg wcześniej minął stację, na której miał się zatrzymać z powodu awarii hamulców.

Zarabiając ponad 1,4 miliarda N w samym pierwszym kwartale 2024 r., NRC nie może kupić części zamiennych do konserwacji pociągu i wagonów. Dowiedziano się, że opóźnienia są zwykle spowodowane tym, że inżynierowie NRC mają problemy z naprawą klocków hamulcowych. W środę inżynierowie NRC mieli problemy z naprawą klocków hamulcowych od około 6:00 do 10:32, kiedy pociąg odjechał z Ujevwu.

„Zazwyczaj przeprowadzamy rutynowe kontrole w pociągu. Przeprowadzamy kontrole przed odjazdem pociągu każdego ranka. Zazwyczaj wymieniamy klocki hamulcowe, jeśli się zużyły. Ale ta dzisiejsza była po prostu przytłaczająca” – powiedział jeden z inżynierów (nazwiska zastrzeżone).

Za każdym razem, gdy pociąg odjeżdża z Ujevwu z opóźnieniem, pasażerowie, którzy opuścili Abudżę tak wcześnie, jak to możliwe i cierpliwie czekali na stacji Itakpe, są skazani na dotarcie do celu w Warri późno w nocy. Nie wspominając już o tym, jak pasażerowie cierpią z powodu braku miejsc siedzących, czekając na przyjazd pociągu.

Nie trzeba dodawać, że wnętrza wagonów i siedzenia są teraz brudne. Zasłony chroniące przed słońcem są zużyte. Wszystkie udogodnienia w wagonach przestały działać. Gniazdka do ładowania telefonów są zepsute. Wagony odłączone na czas konserwacji nigdy nie są zwracane. Wagony już nie wystarczają, a gdy jest dużo podróżnych, pasażerowie muszą stać przez cały czas trwania podróży. Pociąg o godzinie 8:00 rano kursujący z Itakpe do Ujevwu od dawna nie kursuje.

Co gorsza, są to działania wandali. Fala wandalizmu torów kolejowych wzdłuż trasy i w całym kraju osiągnęła alarmujący poziom. Nie do pomyślenia jest, aby jakieś nieuczciwe osoby użyły swoich rąk, aby zniszczyć to, co powinny chronić. To podłe, niegodziwe i jest aktem morderstwa, aby usunąć tory kolejowe i narazić pasażerów pociągu na niebezpieczeństwo, które w niektórych przypadkach może być śmiertelne.

Przypomnijmy, że żołnierze 1. Dywizji Armii Nigerii w stanie Kaduna zatrzymali niedawno 47 podejrzanych o wandalizm na torach kolejowych podczas rutynowego patrolu wzdłuż Kakau Daji-Anguwan Ayaba w lokalnym samorządzie Chikun.

Podejrzani załadowali dwie ciężarówki zdewastowanymi torami kolejowymi przed aresztowaniem. Podczas wizyty na miejscu zbrodni znaleziono więcej zdewastowanych torów kolejowych ukrytych w pobliskim krzaku, czekających na ewakuację przez syndykaty przestępcze.

Podobnie, funkcjonariusze Nigeryjskiej Szkoły Technologii Uzbrojenia Marynarki Wojennej w Kachia, w stanie Kaduna, niedawno przechwycili trzy przyczepy wyładowane zdewastowanymi materiałami z torów kolejowych, dyskretnie ukrytymi w karmie dla zwierząt.

Podróżując trasą WITS, szybko można zauważyć, że niektóre tory kolejowe zostały naruszone. Jest to wyraźnie widoczne na odcinku tuż po opuszczeniu stacji kolejowej Itakpe oraz na kilku odcinkach wzdłuż linii kolejowej. Tory i betonowe prace są widocznie zaśmiecone wszędzie wzdłuż odcinków.

Chociaż aresztowani podejrzani przyznali się do posiadania przywódców gangów, wiarygodne źródło zarzuciło zmowę pracowników kolei. Bo jak wytłumaczyć zdewastowane nieruchomości kolejowe zaśmiecające wszędzie bez podjęcia działań w celu ich odzyskania i przechowania? Nie są zgłaszane?

Źródło zarzuciło również sabotaż, podkreślając, że pozbawieni osobistych korzyści pracownicy kolei mogą porzucić swoje obowiązki, działając na szkodę pasażerów.

Smutne jest to, że NRC naraża życie ludzi, nie wdrażając odpowiednich mechanizmów mających na celu powstrzymanie wandalizmu i kontrolowanie nadużyć pracowników kolei.

Nikt już nie dziwi się, że nigeryjski Senat naciska na nowelizację ustawy o Nigeryjskiej Korporacji Kolejowej (NRC), aby uwzględnić opłatę za ubezpieczenie, zapewniając tym samym odpowiednią ochronę ubezpieczeniową pasażerom kolei.

Być może zobaczymy koniec usług kolejowych na korytarzu Warri-Itakpe Train Service. Jeśli ten brak kultury konserwacji będzie się utrzymywał, normalne operacje pociągów na tej trasie mogą zostać uziemione.



Source link