Dawny salon sprzedaży samochodów w zachodnim Edmonton jest teraz pierwszym salonem w zachodniej Kanadzie szkoła specjalistyczna dla dzieci ze spektrum autyzmu.
„Długo na to czekaliśmy, to była ciężka praca, ale tak ekscytujące jest widzieć dzieci i rodziny w tym miejscu” – powiedziała Terri Duncan, dyrektor wykonawczy Edmonton Children’s Autism Services, podczas czwartkowej uroczystości odsłonięcia.
Szkoła działa od lat i realizuje program nauczania Alberta Education, jednocześnie zaspokajając wyjątkowe potrzeby sensoryczne i edukacyjne uczniów neuroatypowych – każdy z nich ma swój własny specjalistyczny plan usług.
„Te plany usług mówią o tym, jakie są ich potrzeby w zakresie komunikacji społecznej? Jakie są ich potrzeby regulacyjne? Jakie są ich cele wykraczające poza program nauczania, które również pomogą im odnieść sukces” – powiedział Duncan.
Szkoła mieści się w dawnym domu Mayfielda Toyoty przy 17456 102 Ave. i nosi nazwę Jim Jiwani Autism Academy, na cześć założyciela Prestige Auto Group, który przekazał ziemię i kilka milionów dolarów na przekształcenie szkoły w wyspecjalizowaną instytucję.
Akademia przeznaczona jest dla uczniów z głębokim autyzmem, którzy mają większe potrzeby.
Duncan powiedział, że szkoła zastosuje inną strategię niż tradycyjne szkoły podstawowe – będzie opierać się na bardziej emocjonalnym podejściu.
„W przypadku tego budynku poświęciliśmy wiele uwagi oświetleniu, akustyce i układowi budynku, a także temu, w jaki sposób przestrzenie zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o naszych dzieciach.
„Mamy też salę sensoryczną, do której mogą przychodzić i gdzie można je lepiej regulować” – powiedziała Duncan.
„Wszystkie sale lekcyjne są zaprojektowane tak, aby spełniać szczególne potrzeby naszych dzieci, dzięki czemu nie są one przytłoczone otoczeniem sensorycznym”.
Dla wielu dzieci autystycznych zwykłe szkoły i klasy nie są rozwiązaniem.
Duncan powiedział, że dzieci ze spektrum autyzmu potrzebują specjalistycznych obiektów i personelu posiadającego dogłębną wiedzę na temat tego, jak myślą i zachowują się dzieci ze spektrum autyzmu, zwłaszcza że wiele z nich nie mówi lub ma ograniczone umiejętności komunikacyjne.
„W naszym programie stosunek dorosłych do dzieci jest zupełnie inny, ponieważ nasze dzieci są bardzo rozregulowane przez większość czasu. Dlatego potrzebują dużo więcej wsparcia, zwłaszcza na początku” – powiedział Duncan, dodając, że to się dostosowuje i rozluźnia w miarę postępu roku szkolnego.
„Ale zaczynaliśmy od tego, że na jednego dorosłego przypadało dwójka lub trójka dzieci.
„Mamy asystentów edukacyjnych, nauczycieli, logopedów, terapeutów zajęciowych, psychologów i wszelkiego rodzaju specjalistów, którzy pracują w tych klasach, aby wspierać dzieci i zaspokajać ich potrzeby”.
Dla rodziców, którzy zmagają się nie tylko z oceną stanu zdrowia swoich dzieci i diagnozą, że są w spektrum autyzmu, ale także z uzyskaniem odpowiedniego wsparcia, akademia jest darem niebios.
„Kiedy tylko dowiedziałam się o otwarciu Jim Jiwani Autism Academy, pomyślałam: «Muszę tam zabrać mojego syna»” – powiedziała Jennifer Scott, matka siedmioletniego ucznia drugiej klasy tej szkoły.
Otrzymuj codzienne wiadomości krajowe
Otrzymuj najważniejsze wiadomości dnia, informacje polityczne, gospodarcze i bieżące wydarzenia raz dziennie na swoją skrzynkę pocztową.
Powiedziała, że próbowali programu peer-to-peer w szkole publicznej, którego celem jest wspieranie uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ale środowisko nie było odpowiednie dla jej syna: „Każdego dnia, gdy odprowadzałam syna, obserwowałam, jak jego światło trochę przygasało”.
To się zmieniło wraz z powstaniem akademii.
„Każdego dnia, kiedy go tu przyprowadzam, jest podekscytowany, wbiega do klasy. I wychodzę stąd wiedząc, że światło mojego syna nie gaśnie – zapewnił bezpieczne środowisko do nauki, co jest numerem jeden”.
Szkoły powszechnego użytku i ich zarządy stoją pod presją konieczności uwzględniania potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu, co może być traumatycznym przeżyciem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
„Wiem, że robią, co mogą” – powiedział Scott.
„Nie krytykuję szkół publicznych, ale nie ma za nimi wystarczającej edukacji i szkoleń. Więc masz grupę dzieci o różnych potrzebach w jednym miejscu, które nie są odpowiednio wspierane i czerpią energię z wypalonych nauczycieli”.
Akademia autyzmu składa się obecnie z czterech sal lekcyjnych, w których uczy się 40 uczniów od przedszkola do trzeciej klasy.
Duncan powiedział, że z czasem ten trend będzie się rozszerzał.
„Zaczynamy od pierwszej dywizji, z najmłodszymi dziećmi” – powiedziała, wyjaśniając, że zajęcia przedszkolne odbywają się rano i po południu. „W tych czterech klasach mamy około 10 dzieci w każdej klasie”.
Małe klasy pozwalają na poświęcenie każdemu dziecku większej uwagi i dają większą elastyczność.
Duncan powiedział, że chociaż niektórzy uczniowie spędzą cały rok szkolny w akademii, inni będą mogli wrócić do szkoły w sąsiedztwie: „Każde dziecko i każda rodzina jest trochę inna”.
Oficjalne stanowisko Anny Loi to koordynator ds. jakości i rozwoju w Edmonton Children’s Autism Services, ale w rzeczywistości pełni ona wiele funkcji – wszystkie mają na celu zapewnienie uczniom odpowiedniej edukacji i wsparcia, a personelowi zasobów potrzebnych do realizacji tych celów.
Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu uczą się inaczej, często wymagając struktury i przewidywalności. Loi powiedziała, że szkoła jest na to przygotowana.
„Jak możemy pomóc im czuć się bezpiecznie, pewnie, że ich ciało jest gotowe do nauki? Ponieważ kiedy są zdenerwowane, nie przetwarzają języka, którego używamy. Nie są w stanie zrozumieć, do czego próbujemy je zmusić. Nie rozumieją również oczekiwań” – powiedziała Loi, dodając, że regulacja emocjonalna jest kluczem do wszystkiego.
Mimo że akademia otrzymuje pewne dofinansowanie z prowincji, czesne nadal wynosi 9500 dolarów rocznie.
Duncan powiedział, że niektóre rodziny otrzymały stypendia ufundowane przez darczyńców z lokalnej społeczności, a fundusze zbierano poprzez turnieje golfowe, gale i inne wydarzenia.
Niektóre rady szkolne pokrywają również koszty nauki swoich uczniów w szkołach, gdy wydział oświatowy nie jest w stanie sprostać potrzebom ucznia.
W innych przypadkach rodziny płacą z własnej kieszeni.
Mimo to popyt znacznie przewyższył dostępność miejsc.
„Kiedy w styczniu po raz pierwszy ogłosiliśmy, że zamierzamy otworzyć tę szkołę, odebraliśmy setki telefonów, setki rodzin, setki nauczycieli zainteresowanych wsparciem, które oferujemy, i chcących skorzystać z naszych usług” – powiedział Duncan.
„Obecnie osiągnęliśmy już limit i mamy nadzieję, że uda nam się rozwinąć działalność i wzrosnąć, ale potrzebujemy finansowania ze strony społeczności” – powiedział Duncan.
„Jedyną możliwością, w jaki możemy pomóc większej liczbie uczniów i rodzin, jest pozyskanie większej liczby darowizn”.
Celem jest zabezpieczenie wystarczającego wsparcia finansowego na potrzeby klas 4-6, a także na wyposażenie szkoły w inne zasoby, takie jak place zabaw wewnątrz i na zewnątrz budynku, sale sensoryczne i sprzęt IT.
Szkoła chciałaby również odnowić dach i zamontować panele słoneczne, a także dokonać ulepszeń mechanicznych, np. poprzez zainstalowanie nowego systemu HVAC i urządzeń.
Akademia to coś więcej niż tylko szkoła, powiedział Duncan. Jej celem jest bycie centrum, w którym nauczyciele, asystenci edukacyjni i profesjonaliści społeczni mogą uczyć się najnowszych strategii pomocy dzieciom żyjącym z autyzmem.
„Gdy uczniowie poznają te skuteczne metody wsparcia, mogą je wykorzystać w klasie i przynieść korzyści wszystkim uczniom neuroatypowym”.
Scott dodał, że szkoła wspiera także rodziny swoich uczniów.
„Rodzeństwo mojego syna dowiaduje się wiele o nim, jego diagnozie i potrzebie tej przestrzeni szkolnej – dla ich nauki i edukacji – która im pomaga i pomaga im edukować ich przyjaciół”.
W tym roku szkoła jest pełna, ale zapisy zostaną wznowione wiosną. Aby kwalifikować się w przyszłości, dziecko musi rozpocząć naukę w klasie 1 lub 2 w roku szkolnym 2024/2025.
Muszą również mieć diagnozę autyzmu lub inną pokrewną diagnozę, która kwalifikuje ucznia do dofinansowania z tytułu poważnej niepełnosprawności przez Alberta Education. Muszą również mieć regulację emocjonalną i potrzeby sensoryczne, które wymagają wsparcia ze strony specjalistycznego programu.
Aby zapisać się na listę oczekujących lub zadać pytania, zadzwoń pod numer (780) 495-9235.