Elona Muska poparcie prezydenta-elekta Donalda Trumpa ma sowicie się opłaciło jego majątek netto przekroczył w piątek granicę 300 miliardów dolarów – w dużej mierze dzięki kapitalizacji rynkowej Tesli przekraczającej 1 bilion dolarów.
Musk, który przekazał prawie 120 milionów dolarów popierającemu Trumpa super PAC, był w piątek wart 302 miliardy dolarów, według Forbesaktóry obliczył jego majątek, biorąc pod uwagę zarówno jego 20% udziałów w Tesli, jak i jego własne szacunkowo 42% udziałów w SpaceX.
W listopadzie 2020 r. około 75% majątku Muska pochodziło z jego udziałów w Tesli.
„Tesla i dyrektor generalny Elon Musk są prawdopodobnie największymi zwycięzcami wyniku wyborów i wierzymy, że zwycięstwo Trumpa pomoże przyspieszyć zatwierdzenie przez organy regulacyjne technologii jazdy autonomicznej firmy” – powiedział Garrett Nelson, starszy analityk giełdowy w CFRA Research.
Pod administracją Trumpa Musk mógłby nalegać na korzystne regulacje dotyczące pojazdów autonomicznych planowane przez Teslę, a także skłonić amerykańską Krajową Administrację ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do wstrzymania się z potencjalnymi działaniami wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa obecnych systemów wspomagania kierowcy Tesli, podało źródło Reuters.
Musk jest także większościowym właścicielem xAI, startupu zajmującego się sztuczną inteligencją, który założył w zeszłym roku. udziałów Muska w spółce, który prowadzi rozmowy na temat nowej rundy finansowania Według „Forbesa” wartość firmy, która mogłaby wycenić firmę na nawet 40 miliardów dolarów, wynosi 60%.
Musk przekroczył już próg 300 miliardów dolarów. W listopadzie 2021 r. akcje Tesli osiągnęły najwyższy w historii poziom 407 dolarów za akcję. Jednak akcje spółki spadły aż o 72% – w styczniu ubiegłego roku do 113,06 dolarów za akcję.
W piątek akcje Tesli były notowane po cenie około 317 dolarów za akcję, czyli o około 7% więcej niż na początku sesji.
Akcje Tesli wzrosły pod koniec października po tym, jak firma odnotowała wzrost kwartalnej marży zysku, napędzany sprzedażą wysoce dochodowego oprogramowania wspomagającego kierowcę Full Self Driving.
Od lat jest najcenniejszym producentem samochodów na świecie, a japońska Toyota Motor, BYD i inne spółki wyprzedzają go o kilkaset miliardów dolarów.
Piżmo sprzedał dużą część swoich udziałów w Tesli aby pomóc w finansach jego przejęcie Twittera za 44 miliardy dolarów, wi od tego czasu zmienił nazwę na X.
Według Forbesa Musk przepłacił za X, który w sierpniu był wart prawie 70% mniej niż cena 44 miliardów dolarów.
W ostatnich latach Tesla miała trudności z utrzymaniem swojego udziału w rynku, ponieważ wysoka inflacja spowodowała słabszy popyt na pojazdy elektryczne.
Producent pojazdów elektrycznych musi także stawić czoła coraz silniejszej konkurencji ze strony rywali z Chin, gdzie krajowi producenci, tacy jak wspierani przez Warrena Buffetta BYD i Xiaomi, zakłócają rynek.
Trump powiedział, że wybierze Muska, aby stanął na czele nowej rządowej komisji ds. efektywności. Musk powiedział, że z budżetu federalnego wynoszącego 6,75 biliona dolarów można obciąć co najmniej 2 biliony dolarów.
Musk skupił się na technologii pojazdów autonomicznych, rezygnując z planów budowy ekonomicznego samochodu w cenie poniżej 30 000 dolarów. Jednak przeszkody rozwojowe i regulacyjne opóźniły komercjalizację takich technologii.
Z drutami pocztowymi