Home Technologia Wszystko, czego oczekuję od rodzinnego samochodu elektrycznego z trzema rzędami siedzeń

Wszystko, czego oczekuję od rodzinnego samochodu elektrycznego z trzema rzędami siedzeń

19
0


Oprogramowanie informacyjno-rozrywkowe Kii jest szybkie i responsywne, co pasuje do nowoczesnych wyświetlaczy EV9. Obsługa bezprzewodowego CarPlay i Android Auto ułatwia również podłączanie telefonu bez konieczności szukania kabli. EV9 ma dużą bezprzewodową ładowarkę, która powinna pasować do mojego iPhone’a 15 Pro Max, a miejsca jest wystarczająco dużo, aby zmieścić nawet większe telefony. Znalezienie odpowiedniej strefy ładowania bezprzewodowego było trochę kłopotliwe, tak bardzo, że aż żałowałem, że Kia nie wprowadziła MagSafe lub nowszy standard Qi2 aby utrzymać telefon na miejscu. Zalecałbym, aby zawsze mieć pod ręką kabel USB-C, aby móc korzystać z szybkiego portu ładowania EV9.

Byłem pod wrażeniem 14-głośnikowego systemu Meridian zastosowanego w modelu GT-Line EV9. System ten zapewnia wystarczająco dużo basu (dzięki otwartemu subwooferowi) do słuchania muzyki i zapewnia precyzyjną słyszalność głosów podczas słuchania podcastów i audiobooków. Meridian mówi DSP (cyfrowe przetwarzanie dźwięku) optymalizuje dźwięk w kabinie EV9 i przetwarza go na dźwięk przestrzenny 5.1 (lub odpowiednik z większą liczbą głośników).

Kia EV9
W nocy EV9 jest pełen nastrojowego oświetlenia. (Zdjęcie: Devindra Hardawar/Engadget)

Korektor Intelli-Q firmy przekształca również dźwięk, gdy zmienia się hałas w kabinie EV9 — zamiast tylko zwiększać lub zmniejszać głośność, może podkreślać określone zakresy częstotliwości, aby pokryć coś takiego jak hałas opon. Podczas moich testów system Meridian brzmiał świetnie zarówno podczas hałaśliwej jazdy autostradą, jak i podczas spokojnych lokalnych podróży. Zdecydowanie zauważyłem, gdy oprogramowanie Intelli-Q się włączało, ale nie było to nie do zniesienia, jak w przypadku starszych samochodów, które po prostu stawały się głośniejsze na autostradzie. (Można również dostosować poziom automatycznego korektora dźwięku, a puryści audio mogą go całkowicie wyłączyć.)

Fotele kapitańskie w drugim rzędzie EV9 są równie wygodne jak przednie siedzenia, ale mają wyściełane zagłówki zamiast elastycznej siatki. Choć lubię drugi rząd, mojej rodzinie prawdopodobnie lepiej byłoby z 7-miejscowym układem z modeli Light lub Wind EV9. Polegają one na ławce zamiast dwóch foteli kapitańskich, które moja żona woli, gdy musi jechać obok mojego dwuletniego dziecka.

Kia EV9Kia EV9
Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Trzeci rząd siedzeń w EV9 jest również wygodny, ale jak w wielu SUV-ach z trzema rzędami siedzeń, większość dorosłych nie będzie miała dużo miejsca na nogi. Udało mi się zmieścić moje 5 stóp i 8 cali wzrostu, ale nie nazwałbym tego idealnym doświadczeniem. Każdy, kto podróżuje w ostatnim rzędzie EV9, prawdopodobnie będzie musiał targować się z osobą siedzącą przed nim o trochę miejsca na nogi. Warto również zauważyć, że drugi rząd jest nieruchomy z fotelikami dziecięcymi, ponieważ blokują one pasy bezpieczeństwa. Upewnij się więc, że drugi rząd jest wygodny dla pasażerów z tyłu. zanim podłączanie fotelików dziecięcych.

Niestety, wersja amerykańska W modelu EV9 nie będzie foteli w drugim rzędzie, które można obracać o 180 stopni aby stanąć twarzą w twarz z trzecim rzędem, ponieważ nie spełniają federalnych norm bezpieczeństwa. Ta funkcja, która była główną częścią początkowej kampanii reklamowej EV9 firmy Kia, będzie dostępna w Korei Południowej i innych krajach.

Kia EV9Kia EV9
Przestrzeń bagażnika modelu EV9 po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń. (Zdjęcie: Devindra Hardawar/Engadget)

Jeśli chodzi o ładunek, EV9 oferuje 20,2 stóp sześciennych za siedzeniami trzeciego rzędu i bardziej użyteczne 43,5 stóp sześciennych przestrzeni do przechowywania, gdy trzeci rząd jest złożony na płasko. Jeśli wciśniesz siedzenia drugiego rzędu, możesz zmieścić do 81,7 stóp sześciennych rzeczy. Jest też przedni bagażnik, lub frunk, pod maską, ale nie jest tak przydatny, jak w innych pojazdach elektrycznych. Może pomieścić 3,2 stopy sześcienne w tylnym EV9 i jeszcze bardziej maleńkie 1,8 stopy sześcienne w modelach z napędem na wszystkie koła. W obu przypadkach masz wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić kabel do ładowania poziomu 1 Kia i kilka innych małych przedmiotów.

Kia EV9Kia EV9
Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Na drodze EV9 wydaje się paradoksem. Podobnie jak R1S Riviana, jest to duży SUV, który jest zaskakująco szybki i zwinny jak na swój rozmiar. Bez wysiłku mogłem prześlizgiwać się przez lokalny ruch uliczny, szybko ruszać ze świateł i z łatwością wyprzedzać samochody na autostradzie. Nie było tak łatwo manewrować jak moim Volvo XC90 z 2019 r., ale i tak byłem pod wrażeniem, ponieważ EV9 jest o wiele bardziej pudełkowatym samochodem.

Po wizycie u rodziców, 45-milowej podróży autostradą w jedną stronę, EV9 spadł z 80 procent naładowania do 52 procent. Klimatyzacja działała bardzo intensywnie, aby zwalczyć upał i wilgoć w Georgii, więc zasięg wydawał się w sam raz. Należy pamiętać, że szacowany przebieg EV może się łatwo zmienić w zależności od użycia klimatyzacji, temperatury zewnętrznej i prędkości jazdy.

Moja żona, która nie spędziła zbyt wiele czasu z pojazdami elektrycznymi, zauważyła, że ​​nie czuła, że ​​faktycznie prowadzi samochód, siedząc za kierownicą EV9. Na dobrze utwardzonych drogach samochód jeździ płynnie, bez większego hałasu. Mojej żonie zajęło trochę czasu, aby przyzwyczaić się do delikatnych hamulców EV9 — łatwo zatrzymać pojazd — ale to coś, co zauważyłem w wielu pojazdach elektrycznych. Możesz użyć łopatek zmiany biegów EV9, aby dostosować hamowanie regeneracyjne, które przekazuje trochę mocy z powrotem do akumulatora i nie wykorzystuje tradycyjnych klocków hamulcowych samochodu.

W swojej najbardziej ekstremalnej formie regeneracyjne hamowanie EV9 umożliwia jazdę jednym pedałem, co pozwala całkowicie zatrzymać samochód, po prostu zdejmując nogę z pedału gazu. To dziwna funkcja, z której warto korzystać, jeśli jeździłeś tylko samochodami benzynowymi, ale jest to jedna z tych rzeczy, które właściciele pojazdów elektrycznych szybko uczą się kochać.

Kia EV9Kia EV9

Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Miło byłoby zobaczyć, jak Kia w końcu oferuje adaptacyjne zawieszenie w EV9, ponieważ wpływ nierównych dróg i dużych nierówności można odczuć zbyt łatwo. W przypadku samochodu, którego cena sięga prawie 80 000 dolarów — takiego jak nasz egzemplarz testowy GT-line — inteligentniejsze i płynniejsze zawieszenie powinno być przynajmniej opcją. Bez niego EV9 nie wydaje się tak luksusowy jak Rivian R1S w miarę pogarszania się warunków jazdy.

Nie miałem większych problemów z parkowaniem EV9 na większości parkingów, ale cofanie z miejsc parkingowych bywało czasami bolesne. Dotyczyło to zwłaszcza miejsc przeznaczonych dla mniejszych samochodów – patrzę na ciebie, Trader Joe’s. Zajęło mi sześć cofań i ryzykownych skrętów, aby wydostać się z jednego miejsca parkingowego w moim lokalnym kinie Regal. Nawet wtedy mogłem wyjechać tylko w jednym kierunku, dzięki całej masie innych dużych samochodów (w tym wyjątkowo brzydkiego Cybertrucka) siedzących wokół mnie.

Na szczęście kamery o wysokiej rozdzielczości, czujniki zbliżeniowe i kamera górna 360 stopni (tylko w GT Line) EV9 pomogły mi wydostać się z ciasnych miejsc. Ale nawet z tymi wspomaganiami było to nadal bardziej irytujące niż masywny hybrydowy minivan Pacifica, który kiedyś posiadałem.

Kia EV9Kia EV9
Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Kia EV9 obsługuje szybkie ładowanie o mocy 210 kilowatów i jest kompatybilna zarówno z ładowarkami 400-, jak i 800-woltowymi. Korzystając z najmocniejszego sprzętu 800 V (który, przyznaję, nie zawsze jest łatwy do znalezienia), EV9 może naładować od 10 do 80 procent w ciągu 24 minut. Korzystając z lokalnej ładowarki Electrify America o mocy 150 kW, EV9 naładował akumulator z 21 procent do 90 procent w ciągu 39 minut.

Nie mam w domu ładowarki poziomu 2, która mogłaby całkowicie naładować EV9 w ciągu sześciu do siedmiu godzin, ale udało mi się podłączyć go do ładowarki poziomu 1, używając standardowego gniazdka 120 V na noc. Zwykle dodawało to dodatkowe 10 do 15 procent naładowania po ośmiu do dziesięciu godzinach. Ten poziom ładowania może nie być wykonalny w dłuższej perspektywie, ale jest pomocny, jeśli nie masz możliwości dodania systemu poziomu 2 w domu lub jeśli podróżujesz i musisz dodać trochę więcej energii, aby dotrzeć do następnej szybkiej ładowarki.

Kia EV9Kia EV9

Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Kia EV9 zaczyna się od 54 900 $ (bez opłat za dostawę) za model „Light”, który obejmuje napęd na tylne koła, 215 koni mechanicznych i zasięg 230 mil. Opcje leasingu zaczynają się od 487 dolarów miesięcznie średnioz 2000 $ wymaganych przy podpisaniu umowy na okres 36 miesięcy. Te liczby mogą się również zmienić w zależności od ofert, jakie udostępnia Kia, a także od tego, ile lokalni dealerzy są skłonni pobierać.

Model „Light Long Range” ma większą baterię z zasięgiem 304 mil za 59 200 USD i nieco słabszy silnik o mocy 201 KM. Wyższe wersje są prawie dwa razy szybsze dzięki silnikom o mocy 379 KM z napędem na wszystkie koła. Dotyczy to modelu „Wind” EV9 za 63 900 USD i modelu „Land” za 69 900 USD, z których oba mają zasięg 280 mil.

Na najwyższym poziomie znajduje się flagowy model GT-Line, który testowaliśmy, którego cena zaczyna się od 73 900 USD. Ma on nieco mniejszy zasięg (270 mil) niż modele ze średniej półki, ale ma też niemal wszystkie funkcje, jakie mogłaby zaoferować Kia, w tym 12-calowy wyświetlacz przezierny na przedniej szybie, 21-calowe felgi aluminiowe i 14-głośnikowy system dźwiękowy Meridien.

Choć jego cena szybko rośnie, EV9 nadal jest lepszą ofertą niż każdy inny trzyrzędowy samochód elektryczny na rynku. Rivian R1S zaczyna się od 75 900 $, a obecnie dzierżawa kosztuje 699 $ miesięcznie, a opłaty za podpisanie umowy wynoszą co najmniej 8500 $. Starzejący się Tesla Model X zaczyna się od 77 990 USD. Oba samochody są również znacznie szybsze niż EV9 i oferują lepsze opcje jazdy, takie jak adaptacyjne zawieszenie.

Kia EV9Kia EV9
Zdjęcie autorstwa Devindry Hardawar/Engadget

Po latach niecierpliwego oczekiwania na idealny rodzinny samochód elektryczny – po czasie spędzonym z Rav4 hybryda, Sienna hybrydowa i Chrysler Pacifica hybryda typu plug-in – Jestem zaskoczony, że pochodzi od Kii, a nie bardziej znanej marki, takiej jak Toyota. EV9 jest przestronny, bardziej przystępny cenowo niż inne pojazdy elektryczne i jeździ (w większości) jak marzenie. Ładuje się szybko, a większość modeli ma więcej niż wystarczający zasięg, aby poradzić sobie z okazjonalną podróżą. Krótko mówiąc, Kia EV9 ma wszystko, czego szukałem w trzyrzędowym rodzinnym pojeździe elektrycznym.



Source link