The Bank Kanady powinna rozważyć lepsze komunikowanie swoich zamiarów w zakresie polityki pieniężnej, opierając się na krokach już podjętych w celu poprawy przejrzystości komunikatów wysyłanych na rynek, Międzynarodowy Fundusz Walutowy powiedział we wtorek.
The MFW często sugerował ulepszenia komunikacji dotyczącej polityki banku centralnego, szczególnie w przypadku banków z rynków wschodzących. W zeszłym roku podkreślał, że Rezerwa Federalna USA powinna zapewnić jasny komunikat w sprawie oceny napływających danych.
Na początku tego roku nawoływał także Bank Japonii do ostrożnego podwyższania stóp procentowych.
W oświadczeniu MFW stwierdził, że wzmocnienie komunikacji może obejmować wyjaśnienia, jak szybko według BoC główna stopa procentowa może powrócić do neutralnego poziomu – stopy procentowej, gdy inflacja jest stabilna, a zatrudnienie jest ogólnie uważane za pełne.
Wiadomości i spostrzeżenia finansowe
dostarczane na Twój e-mail w każdą sobotę.
BoC może również lepiej informować o swoich poglądach na oczekiwania rynku dotyczące ewolucji podstawowych stóp procentowych, stwierdził pożyczkodawca.
W odpowiedzi BoC stwierdził w oświadczeniu, że „chociaż Bank może nie zgodzić się na każdą sugestię pracowników MFW, z pewnością podzielamy cel, jakim jest przejrzystość i zobowiązanie do poszukiwania sposobów możliwych ulepszeń”. Nie doprecyzowano.
Na początku ubiegłego roku Bank Kanady zrobił historyczny krok w kierunku przejrzystości, zgadzając się na publikację protokołu ze spotkania ustalającego politykę, mającego na celu przywrócenie wiarygodności utraconej podczas walki z inflacją.
W czasie pandemii Covid bank był szeroko krytykowany za tymczasowe utrzymywanie inflacji i powstrzymywanie się od podwyżek stóp procentowych nawet w obliczu wzrostu cen konsumpcyjnych.
BoC stał się w zeszłym tygodniu pierwszym bankiem centralnym wśród krajów G7, obniżywszy główną stopę jednodniową o 25 punktów bazowych do 4,75%, ponieważ inflacja niezmiennie utrzymuje się poniżej 3% od początku roku.
MFW stwierdził, że kroki mające na celu wzmocnienie komunikacji „mogą pomóc rynkom lepiej zrozumieć, jak BoC reaguje na nowe dane”.