Home Biznes Partia Pracy musi zwiększyć limit opłat za przejazd autobusem do 2 funtów,...

Partia Pracy musi zwiększyć limit opłat za przejazd autobusem do 2 funtów, mówi szefowa Stagecoach, Claire Miles

11
0


Stagecoach wyrusza w podróż, która właśnie zatacza koło. Za kierownicą tej nowej przygody siedzi Claire Miles.

Rok temu objęła stanowisko dyrektora generalnego, aby poprowadzić firmę o burzliwej przeszłości, która obecnie jest czystym operatorem autobusów i autokarów, skoncentrowanym wyłącznie na Wielkiej Brytanii.

Stagecoach był jednym z największych orędowników – i beneficjentów – deregulacji z lat 80., w ramach której prywatne firmy rywalizowały ze sobą o dochodowe trasy.

Na miejscu kierowcy: dyrektor naczelna Stagecoach, Claire Mills

Pod wodzą kontrowersyjnego rodzeństwa ze Szkocji, Sir Briana Soutera i Dame Ann Gloag, którzy założyli firmę w Perth, przedsiębiorstwo szybko się rozwijało, przejmując konkurentów w Wielkiej Brytanii, a następnie rozszerzając działalność za granicę, wprowadzając produkcję pociągów i tramwajów.

Ale wszystko się zmieniło. Stagecoach, zatrudniający 19 000 kierowców, ma nowych właścicieli po tym, jak założyciele sprzedali ostatnie akcje dwa lata temu DWS, byłemu funduszowi infrastrukturalnemu Deutsche Bank.

Firma ma też nowego szefa, który jest oddany pasażerom i podkreśla kluczowe znaczenie autobusów dla społeczności lokalnych.

Miles dołączyła po karierze w firmach nastawionych na klienta, w tym w Centrica, właścicielu British Gas. Przybyła, gdy pasażerowie wracali do autobusów po Covid, ale wielu z nich odczuwało uszczuplenie z powodu wyższych rachunków za żywność i paliwo.

Stagecoach korzysta z różnych programów wspieranych przez rząd, mających na celu zachęcenie do korzystania z transportu publicznego po pandemii.

Obejmują one limit 2 funtów na pojedyncze bilety, wprowadzony w styczniu 2023 r. w celu pomocy w kryzysie kosztów utrzymania. Program obowiązuje do końca tego roku.

Miles mówi: „Chcielibyśmy zobaczyć przedłużenie. Istnieją pewne dowody na to, że pomogło to zwiększyć wykorzystanie autobusów”.

Jednak powrót do tego, co ona nazywa „normą” w pełni komercyjnych cen biletów, gdzie to operatorzy autobusowi ustalają ceny, wydaje się mało prawdopodobny.

Mówi: „Jeśli i kiedy limit 2 funtów się skończy, musimy zaplanować to w sposób, który będzie przystępny cenowo. Nie wiemy jeszcze, co planuje zrobić rząd”.

Jedną rzeczą, co do której nowy rząd Partii Pracy jest jasne, jest przyznanie władzom lokalnym większej kontroli nad sieciami autobusowymi na ich obszarze.

Ten model „franczyzy” polega na tym, że władze lokalne ustalają nie tylko ceny, ale także trasy i rozkłady jazdy. W zamian firmy autobusowe oferują lokalne usługi za opłatą.

System ten od wielu lat funkcjonuje w Londynie, a obecnie jest wdrażany w aglomeracji Manchester.

Franczyzy są mniej lukratywne dla Stagecoach. W zeszłym roku firma straciła pieniądze w Londynie – co stanowi jedną czwartą jej rocznego obrotu wynoszącego 1,6 mld funtów – z powodu niedoborów kierowców i wyższych kosztów wynagrodzeń. Firma odłożyła również 21 mln funtów na pokrycie „uciążliwych” kontraktów w stolicy.

Ogółem zysk firmy wzrósł o jedną trzecią do 97,3 mln funtów w roku obrotowym do kwietnia 2024 r., ponieważ z autobusów korzystało więcej osób.

Miles podchodzi optymistycznie do pomysłu tworzenia kolejnych franczyz na wzór londyński.

„Bez względu na to, który model zdecydują się przyjąć władze lokalne, z przyjemnością podejmiemy z nimi współpracę” – zapewnia Miles, opisując „przejście” na nowy sposób zarządzania autobusami.

Choć spodziewa się, że „z czasem większa część naszych przychodów będzie przekazywana na zasadzie franczyzy”, nie stanie się to z dnia na dzień.

Mówi: „To zajmie lata”.

W międzyczasie Stagecoach będzie współpracować z lokalnymi radami, aby ułatwić przejście z własności prywatnej na publiczną.

Miles przytacza przypadek Greater Manchester, gdzie Stagecoach działa od dawna i gdzie pod rządami burmistrza Partii Pracy Andy’ego Burnhama firma przechodzi transformację z modelu komercyjnego na model franczyzowy.

Według Milesa sztuka polega na tym, „aby nie zmieniać zbyt wielu rzeczy na raz” i zminimalizować utrudnienia dla pasażerów, zapewniając nadal niezawodną usługę.

To zupełnie co innego niż kilka lat temu, gdy Stagecoach pozwał radę do sądu w nieudanej próbie zatrzymania przywrócenia kontroli nad usługami autobusowymi.

„Już nie odczuwamy tego w ten sposób” – mówi Miles beztrosko.

„Jesteśmy gotowi oferować usługi autobusowe w każdym istniejącym trybie. Ważne jest, aby społeczność i pasażerowie otrzymali świetną usługę autobusową”.

Autobusy są najpopularniejszym środkiem transportu publicznego w Wielkiej Brytanii. Na jedną osobę przypada średnio więcej niż jeden przejazd autobusem tygodniowo.

All Miles oczekuje od ministrów „ciągłości” i „wsparcia” dla „niezbędnej” usługi, ponieważ „jest to dla nich dobra inwestycja”.

Niepewność pojawia się w momencie, gdy Stagecoach modernizuje swoje autobusy, aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Tylko 55 z 8500 pojazdów w swojej flocie nie generuje emisji netto, ale firma inwestuje w nie ogromne kwoty i właśnie złożyła zamówienie na ponad 400 pojazdów elektrycznych.

Skala działalności Stagecoach jest ogromna. Można podróżować z Land’s End do John O’Groats jego autobusami, mówi Miles, dodając: „Można być w niektórych autobusach przez dwie i pół godziny, co jest świetną wartością za pieniądze przy limicie 2 funtów za przejazd”.

Lojalność wobec Stagecoach jest różna. Miles mówi: „Marka jest duża w Szkocji ze względu na nasze dziedzictwo”.

Jednak w innych częściach kraju, gdzie trasy mogą być podzielone między kilku operatorów, „prawdopodobnie jest to znacznie mniej”.

Co więc przyciągnęło ją do tej pracy, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej brak wcześniejszego doświadczenia w transporcie?

„To, co robimy każdego dnia, naprawdę ma znaczenie. Zaangażowanie każdego w wykonanie zadania – w dowiezienie ludzi z punktu A do punktu B – jest naprawdę wspaniałe” – mówi.

„Dlatego tu jestem.”

PLATFORMY INWESTYCYJNE DIY

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

AJ Dzwon

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

AJ Dzwon

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Hargreaves Lansdown

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Hargreaves Lansdown

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

interaktywny inwestor

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

interaktywny inwestor

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Saksofon

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Saksofon

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Handel 212

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Handel 212

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Linki partnerskie: Jeśli wybierzesz produkt This is Money może zarobić prowizję. Te oferty są wybierane przez nasz zespół redakcyjny, ponieważ uważamy, że warto je wyróżnić. Nie wpływa to na naszą niezależność redakcyjną.

Porównaj najlepsze konto inwestycyjne dla siebie

Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami afiliacyjnymi. Jeśli na nie klikniesz, możemy zarobić niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zachować jego bezpłatne użytkowanie. Nie piszemy artykułów w celu promowania produktów. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje komercyjne wpływały na naszą niezależność redakcyjną.



Source link