Home Technologia 10 lat później odnowiony kanon Gwiezdnych Wojen był kulturowym resetem

10 lat później odnowiony kanon Gwiezdnych Wojen był kulturowym resetem

9
0


W tym tygodniu mija dziesięć lat od publikacji Nowy Świt—powieść będąca prequelem, która miała nawiązywać do nadchodzącej wówczas Gwiezdne Wojny Rebeliancipierwszy program telewizyjny wyprodukowany przez Disneya pod szyldem Lucasfilm — oficjalnie wydany w zmienionej wersji Gwiezdne Wojny kanon. To była nowina, o której fandom wiedział od jakiegoś czasu, aż do tego momentu, wraz z klasycznym Expanded Universe, teraz nazywane Legendamiformalnie dobiegła końca kilka miesięcy wcześniej, w kwietniu 2014 r. Jednak teraz, po dekadzie, wpływ tej decyzji nie jest odczuwalny w opowiadanych historiach, ale w szerszym kontekście Gwiezdne Wojny relacje fandomu z nimi.

Oczywiście, częściowo wynika to z rodzaju historii, które są wybierane do opowiedzenia i kiedy te historie są osadzone. zresetować Gwiezdne Wojny ciągłość do najbardziej podstawowych elementów, czyli sześciu ówczesnych Gwiezdne Wojny filmy i 3DCG Wojny Klonów Program telewizyjny — teraz pozostawił kreatywne płótno tak szerokie, jak nic, co Expanded Universe widziało niemal od początku, aby opowiadać nowe historie. Ale nowy kanon przyniósł również zasadę, z którą UE nigdy tak naprawdę nie pogrywała: wszystko w przyszłości, w tym gry, komiksy, książki, programy telewizyjne i niedawno ogłoszona trylogia sequeli, będą ze sobą ściśle powiązane narracyjnie. Poza kilkoma bardzo konkretnymi wyborami mediów, wszystkie Gwiezdne Wojny w dalszej perspektywie „liczyło się” eksplorowanie i uzupełnianie tego nowo skondensowanego kanonu.

© Random House

Rozszerzony Wszechświat od dawna działał w oparciu o prążkowane podejście do ciągłości. Ogólnie rzecz biorąc, większość zdarzeń była względnie zsynchronizowana ze sobą, ale poziomy kanoniczności mogły się wzajemnie wykluczać, szczególnie po przybyciu Wojny Klonów Program telewizyjny jako produkt stworzony przez samego Lucasa, co doprowadziło do kilku kontrowersyjnych retconów, takich jak podejście do kultury Mandalorian. Ale nawet wtedy UE istniała już od tak dawna i istniało tak wiele różnych źródeł materiałów, nawet bez Lucasfilmu tworzącego nowe filmy lub seriale poza Wojny Klonów po trylogii prequeli, że niektóre szczegóły często sobie przeczyły, dając postaciom stare i nowe tajemnicze, skomplikowane historie, które były koszmarem do poruszania się dla wszystkich, poza najbardziej doświadczonymi fanami. Ale to nowe, kompleksowe podejście do kanonu — zobowiązane cieniem nadchodzących filmów przysięgających tajemnicę — zamieniło ten problem na inny. Mętny bałagan sprzeczności i dekady wiedzy, które rozwinęła UE, zniknęły, ale tak samo zniknęło samo bogactwo opowieści, z którymi niemal natychmiast zaczęła się bawić.

W pewnym sensie ma to sens. Przynajmniej jeśli chodzi o pęd do przodu poza oryginalną trylogię, UE nigdy nie miała szczególnego problemu z myślą o bardziej „oficjalnym” Gwiezdne Wojny na horyzoncie, jak nowy kanon, i ciągłe czekanie na tę treść, która ustali przyszłość franczyzy. Prequele nie pojawiły się aż do prawie dekady po tym, jak UE formalnie rozpoczęła się na dobre wraz z wydaniem Dziedzic Imperiumale nawet przed Dziedzic, Gwiezdne Wojny opowiadacze historii niemal natychmiast zaczęli zgłębiać historie o tym, co wydarzyło się później Powrót Jedi w Marvelu Gwiezdne Wojny komiks po tym, jak zaadaptowano sam film. Kiedy pojawiły się prequele, to tylko poszerzyło zasięg UE. Nowe filmy osadzone kilka dekad przed Nowa nadzieja? UE wróciła, aby opowiedzieć historię galaktyki dekady wcześniej, a potem tysiące lat wcześniej z takimi jak Opowieści Jedi Lub Rycerze Starej Republiki. A kiedy skończyli i dali UE zupełnie nowy plac zabaw, na którym mogła się bawić, nadal patrzyli setki lat naprzód poza filmy, takie jak seriale Dziedzictwo.

Gwiezdne Wojny Wysoka Republika Strach Przed Jedi
© Marvel Comics

Tymczasem ostatnia dekada Gwiezdne Wojny seria miała wzloty i upadki, by rozszerzyć horyzonty na różne media, ale ciągłość w dużej mierze trzymała się niejasnych ram czasowych wokół filmów, nawet po rozszerzeniu do dziewięciu wpisów w Gwiezdne Wojny saga do 2019 roku. Poza jedną główną inicjatywą, Gwiezdne Wojny: Wysoka Republika, który zaczął opowiadać historie kilka wieków przed czasem filmów, wiele materiałów stworzonych od czasu resetu służyło wypełnieniu gier między filmami, a nie poza nimi lub nawet w dużej mierze przed nimi. Prawie 70-letni okres, który składa się na „Sagę Skywalkerów”, jest teraz wypełniony oficjalnym materiałem, zwłaszcza ramami czasowymi prequeli i oryginalnych trylogii. Prawdopodobnie wiemy znacznie więcej o wydarzeniach w 20-letniej przerwie między Zemsta Sithów I Nowa nadzieja—okres obecnie oficjalnie znany jako panowanie Imperium — lub lata między oryginalnymi filmami w oficjalnej ciągłości niż jakikolwiek inny okres Gwiazda Wojny, podczas gdy nasza wiedza na temat 30-letniej przerwy między Powrót Jedi I Przebudzenie Mocy jest w dużej mierze ograniczony do kilku zdarzeń bezpośrednio po Jedi, ogólny okres luźno nakreślony Mandalorianin i powiązane z nim programy (co ostatnio jest coraz większym priorytetem dla Lucasfilm). Dla tak powściągliwego jak Gwiezdne Wojny poczuł, że może wyjść poza te ramy czasowe po rozczarowującej reakcji na Odrodzenie Skywalkera pięć lat temu, ponieważ obecnie jest to wciąż trwająca, nieustannie rozwijająca się franczyza, zajmie to o wiele więcej czasu niż 10 lat, które zajęło obecnej ciągłości, aby osiągnąć zasięg UE w szczytowym momencie z powodu tego ograniczenia.

A jednak nowy kanon napotyka również ograniczenie, którego ani on, ani jego twórcy nie mogli nigdy kontrolować: bazę fanów, która w ciągu ostatnich 10–15 lat została wyćwiczona przez zmieniające się trendy kulturowe, aby konsumować media i ich kanon.Wzrost Gwiezdne Wojny„Reset ciągłości nastąpił tuż po tym, co było początkiem szczytu Marvel Cinematic Universe i popularyzacją „wszechpołączonego” wspólnego wszechświata jako siły, z którą należy się liczyć w kulturze popularnej. W 2014 r. druga faza kinematograficznych przedsięwzięć Marvela była już w toku, udowodniwszy, że może on zapewnić tego rodzaju nagradzającą fanów ciągłość w filmach i telewizji. DC i niezliczone inne marki już chętnie poszły w ich ślady w swoich próbach zdobycia dominacji Marvela w kasie biletowej. Ale chociaż byłoby niesprawiedliwe powiedzieć, że Gwiezdne Wojny była jedną z tych marek, które goniły, nowa ciągłość pojawiła się na rozdrożu w fandomie kultury popularnej (i jego wzroście jako coraz bardziej wchłonięty przez podmioty korporacyjne) i media oraz ich wspólne podejście do ciągłości „It All Matters”: kładące nacisk na kultywowanie faktów ponad wszelkie inne powiązania z narracją.

Darth Vader Tom 2 8 Wielki Inkwizytor
© Marvel Comics

Za każdym razem, gdy ukazuje się nowy numer Marvela Gwiezdne Wojny komiks został porzucony, pojawiło się nowe „potwierdzenie” fundamentalnego, dodatkowego faktu do ciągłości. Każda nowa książka była niemal natychmiast rozbierana na części pod kątem surowych informacji o wydarzeniach, postaciach i odniesieniach, które teraz były zszywane z powrotem w gobelin franczyzy. Gdy wszystko zostało wyczyszczone i stało się tak nowe, każda nowa publikacja medialna była szansą na nauczenie się czegoś, co byłoby pierwszym tego rodzaju w tej nowej erze, czegoś, co mogłoby być starannie dodane do wiki fandomu w ciągu minut i godzin od pojawienia się nowego materiału. Wszystko mogło mieć znaczenie dla ciągłości w tym sensie, że wszystko było ze sobą ściśle powiązane, ale stawało się coraz bardziej jasne, że dla sporej części publiczności najważniejsze nie było samo opowiadanie historii, ale fakty w nim ukryte. Nawet teraz, 10 lat później, jako Gwiezdne Wojny znajduje się w sytuacji, w której chce zobaczyć, jakie historie zostaną opowiedziane dalej, trudno porzucić takie podejście, pełne szczegółów i luźnych podejrzeń wobec Rozszerzonego Wszechświata rozebrany i ponownie zintegrowany do nowego kanonu nie ze względu na ich ciężar tematyczny, ale dlatego, że fani mogą je wskazać i rozpoznać, a za to zostać pochwaleni.

Ale żaden z tych problemów nie jest poważny, z jakim zmaga się współczesna Gwiezdne Wojny kanon. Jeśli cokolwiek, to fakt, że rzeczy wciąż się rozwijają po 10 latach, jest dowodem na to, że pomimo zmian kulturowych, z jakimi zmagała się saga w tym okresie, wciąż istnieje wiele możliwości na nowe Gwiezdne Wojny historie do opowiedzenia. Jak powiedzieliśmy, Gwiezdne Wojny jest obecnie na rozdrożu, w dobrym i złym tego słowa znaczeniu. strata Ten Akolita pozornie zapowiada powolny koniec jednego z Gwiezdne Wojnynajświeższe obszary eksploracji dla przewidywalna przyszłośći koncentracja na historiach skupionych wokół sukcesu Mandalorianin grozi kondensacją Gwiezdne Wojny‘ potencjał i jego światopogląd jeszcze bardziej wąsko. Ale jest nadzieja na ponowne poszerzenie tych horyzontów w projektach takich jak film Sharmeen Obaid-Chinoy pt. New Jedi Order, pierwszy kanoniczny materiał, który mierzy się z Gwiezdne Wojny galaktyka po wydarzeniach Odrodzenie Skywalkeralub projekt Jamesa Mangolda „Świt Jedi”, którego akcja rozgrywa się tysiące lat w przeszłości (o ile w ogóle którykolwiek z nich trafi na duży ekran). Gwiezdne Wojny książki mają rozkwitł dzięki temu potencjałowi niezależnie od ograniczeń, dając nam historie, które eksplorują różne formy, epoki i podejścia Do Gwiezdne Wojny którego media real-action ledwie dostrzegły.

Po dziesięciu latach istnienia Rozszerzony Wszechświat, taki, jaki go znamy, wciąż istniał dopiero zaczynam. Dziesięć lat w tej najnowszej erze Gwiezdne Wojny ciągłość, uczucie jest w zasadzie takie samo — i nawet pomimo wyzwań kulturowych, z którymi się zmierzyliśmy, nadal istnieje cała szeroka galaktyka potencjału tam, by ją odkrywać, nadzieja, która płonie tak samo jasno teraz, jak dekadę temu.

Chcesz więcej wiadomości o io9? Sprawdź, kiedy spodziewać się najnowszych Podziwiać, Gwiezdne WojnyI Star Trek wydania, co dalej DC Universe w filmach i telewizjii wszystko, co musisz wiedzieć o przyszłości Doktor Who.



Source link